September 2024
Al sinds het einde van de negentiende eeuw is Bussum een forenzenplaats, dankzij de komst van de Oosterspoorlijn. De treinforenzen kwamen later steeds meer met de auto naar het station. Dit zorgde in Bussum voor een probleem, er was bij lange na niet genoeg parkeerruimte bij station Naarden-Bussum.
In 1966 werd daarom in het zuiden van Bussum een tweede halte in gebruik genomen, ook al omdat het dorp de laatste decennia vooral in zuidelijke richting groeide. Het werd gebouwd nabij de plek waar een doorgaande weg tussen Bussum en Hilversum (de Bussummergrindweg) het spoor kruist. Daar was volop ruimte om een fors parkeerterrein aan te leggen. Die halte - die kennelijk als proef werd gebouwd - heette aanvankelijk "Parkeerhalte Bussum Zuid". Het begrip P(arkeer) + R(eis) zou pas in de jaren zeventig worden uitgevonden.
De halte bestond uit twee perrons, een loopbrug en een noodgebouwtje voor de kaartverkoop.
Blijkbaar voorzag het in een behoefte, want al na vijf jaar werd het noodgebouwtje door een definitief stationsgebouw vervangen. Dat nieuwe stationsgebouwtje werd het, inmiddels als sextant bekende, zeskantige standaard gebouwtje, ontworpen door C. Douma. Het was alweer het zevende gebouwtje van dit type en werd -net als haar voorganger nabij het westelijke perron gebouwd, waar ook het parkeerterrein is. Om het tegenoverliggende perron te bereiken moet men van een voetgangersbrug gebruik maken.
In de loop van de tijd zijn er wat dingen gewijzigd, maar er is ook veel hetzelfde gebleven. Het haltegebouwtje heeft weliswaar geen kaartverkoop meer, maar is nu als kiosk in gebruik. De oorspronkelijke krappe voetgangersbrug, met haar steile trappen werd in 2015 vervangen door een nieuw en wat breder exemplaar. Daarbij werden ook liften geïnstalleerd.