Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 31 nummer 3 (december 2015), pag. 36

Bussum in boeken

Klaas Oosterom

Klik hier voor de pdf-versie van dit artikel.
De illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

In deze rubriek bespreekt  recente en minder recente boeken die passen bij het thema. Er zijn enige boeken waarin het wel en wee van het Bussumse midden- en kleinbedrijf, de families en generaties ter sprake komen. Hieronder worden er twee besproken. Een boek over Bensdorp is in voorbereiding. Daarnaast worden enkele boeken genoemd, die een indruk geven van hoe Bussum er vijftig jaar geleden uitzag en bovendien het telefoonboek van 100 jaar geleden met de namen van mensen en bedrijven die in Bussum actief waren. De boeken zijn op het Documentatiecentrum van de HKB in te zien en mogelijk ook antiquarisch of via internet te koop.

Het Spaanse graan heeft de 100 jaar doorstaan

Een boek over de kwekerij van Spaans, met de geschiedenis van het bedrijf en de familie. Met veel foto’s, ook in kleur.
Auteur: Linda Spaans.
Het boek is in eigen beheer uitgegeven en telt 176 bladzijden.
Het bedrijf, nu Spaans Hoveniers-Tuinadviescentrum geheten, is nog springlevend en gevestigd aan de Meentweg 20a in Bussum.

‘Bussum, verdwenen dorpsbeelden’

96 pagina’s, in 1997 uitgegeven onder ISBN 90 9011 218 9.

‘Bussum, beeld van een dorp’

96 pagina’s, in 1999 uitgegeven onder ISBN 90-805323-1-2.

Boekhandel Los gaf in de jaren ‘90 twee vierkante softcover fotoboekjes uit van de Bussumse historicus Martin Heyne. Elk met ruim negentig zwart/wit foto’s uit de  jaren ‘60 van de 20e eeuw. De foto’s zijn gewoon op straat genomen en tonen panden waarvan er inmiddels veel gesloopt of (onherkenbaar) verbouwd zijn: 19e-eeuwse villa’s, schuren, panden met achterstallig onderhoud en lelijke winkelpuien. Het dorp maakt een verwaarloosde en vermoeide indruk. Geen luxueus, maar wel een realistisch beeld van Bussum, dat destijds 10.000 inwoners meer telde dan nu.

Het beste tuinboek van 3 generaties Herwig

Door Rob en Modeste Herwig, zoon en kleindochter van de oprichter A.J. Herwig. Het boek combineert de historie van het tuinbedrijf en de familie met  een werkboek/naslagwerk om tuinen te ontwerpen, aan te leggen en te onderhouden. Opa begon in 1922 met zijn tuinactiviteiten in Bussum en schreef tien tuinboeken. Zoon Rob publiceerde een veelvoud daarvan, die in twintig talen en in een totaal oplage van 9 miljoen (!) verschenen. Kleindochter Modeste heeft inmiddels ook al dertig titels op haar naam staan. Bovendien nemen Rob en Modeste veel foto’s in hun boeken op.
Het boek telt 240 pagina’s. Uitgeverij Terra gaf het in 2009 uit onder ISBN 978-90-5897-861-5. Het is in de boekhandel verkrijgbaar.

Naamlijst voor den Telefoondienst

Dit is het Telefoonboek 1915 voor Nederland. Wie hadden er honderd jaar geleden telefoon? Onder Bussum en omgeving staan 600 namen en adressen. Naast rijke particulieren en zakenmensen zijn dat vooral bedrijven en middenstanders/winkels. Zo vinden we onder de B in Bussum: Bakkerij Walden; Banis besteldienst; Bazel, K. de, architect; Bensdorp & Co en (de) Burgemeester.
Nederland had 6 miljoen inwoners en er waren 75.000 telefoonaansluitingen.
Onder de Bussumsche Rijkstelefoonkantoor Centrale vielen ook ’s-Graveland, Huizen, Laren en Naarden.

De gids, een herdruk uit 1988 (relatiegeschenk van grafisch bedrijf Van Boekhoven-Bosch), telt 758 bladzijden, waarvan zes voor Bussum en omgeving.