Skip to main content
Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 38, nummer 1 (april 2022), pag 3

De Brinklaan, een memory lane

De redactie

Klik hier voor de PDF versie van dit artikel

 

Het hoofdonderwerp van deze aflevering van Bussums Historisch Tijdschrift is de Brinklaan. De aanleiding voor de keuze voor dit ‘thema’ is de schenking van een zeer groot aantal oude prentbriefkaarten door René Runhaar, vorig jaar zomer. Deze kaarten zijn alfabetisch geordend op straat en toen we met archiveren begonnen, kwamen we al snel bij de Brinklaan. We realiseerden ons dat de geschiedenis van die straat exemplarisch is voor de geschiedenis van Bussum, dat de Brinklaan – met andere woorden – een soort historische slagader van onze gemeente is. Iedereen in Bussum kwam en komt nog steeds als vanzelf op de Brinklaan terecht en een groot deel van het openbare leven in Bussum heeft zich langs deze weg afgespeeld.

Wij nemen u mee op een wandeling van noord naar zuid langs de Brinklaan, aan de hand van oude prentbriefkaarten, die destijds nog werden gebruikt om elkaar van ons wel en wee op de hoogte te houden. Eric Bor, Guusje Hent en Nol Verhagen belichten in korte artikelen, soms met behulp van recentere foto’s, de veranderingen die zich in de loop van de tijd op onze route hebben voorgedaan. Zo is de Brinklaan in deze aflevering van Bussums Historisch Tijdschrift een ware memory lane geworden.

Op onze website vindt u nog veel meer foto’s en afbeeldingen, ook van panden en ensembles die nu niet aan de orde komen. Enkele beeldbepalende gebouwen, zoals de Mariakerk, Mariënburg of de (verdwenen) Koningin Wilhelminaschool, bespreken we niet, omdat die al vaker en uitgebreider in ons tijdschrift en in andere publicaties zijn belicht. Zo hielden we ruimte over voor een artikel over Auschwitz-overlevende Ernst Verduin die onlangs is overleden, over de Bussumse componist Dick Kattenburg, die in 1944 in Auschwitz is omgekomen, en over de vrijwel vergeten April-Meistakingen in 1943.

En als laatste: misschien heeft u het al opgemerkt, maar onze vormgever, Anneke van de Koppel, heeft het omslag gemoderniseerd.