Skip to main content

Bussums Historisch Tijdschrift, jaargang 23, nummer 1 (mei of juni 2007) pag. 36-37


De Van Oeveren-garages

 Chris Leenders

Klik hier voor de pdf van dit artikel.
Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

 

Op een terrein aan de Nieuwstraat kwam in 1955 een grote garageloods vrij. Deze loods lag achter gebouw Eltheto, ook wel studio 3B (B van Bussum) genoemd. In 1954 had de NTS elders in Bussum geprobeerd aan een garage te komen voor twee grote tv-reportagewagens van 10 en 14 meter lang. De enige plek die vrij was, was een loods van gemeentewerken op het Sportpark Zuid. Maar daar stonden ook al brandweerwagens en BB-spullen, dus dat werd gemeentewerken iets te veel. Men moest het maar in de private sector zoeken, volgens het gemeentebestuur. Aldus geschiedde.

       
 
Het wagenpark van de NTS bij de Van Oeveren-garages

Echter, de langste tv-reportagewagen (die ooit een oude Philips truck-met-oplegger was voor personenvervoer) was te lang voor de nieuwe garage en stond dus meestal gewoon op straat. In de tweede reportagewagen (van het Britse merk Commer) bouwde men op de Nieuwstraat naar eigen ontwerp de gehele technische apparatuur in. Idem met de derde wagen.

Begin jaren zestig kwamen reportagetreinen in gebruik. Niet alle apparatuur kon meer in één wagen. Zo’n trein bestond uit een regiewagen en een aparte techniekwagen. In 1961 kostte een reportage-trein 950.000 gulden, er stond dus letterlijk voor vele miljoenen guldens aan materiaal in de Nieuwstraat.

      
De Van Oeveren-garages en de PTT-toren in de Nieuwstraat
 

De garage werd in de loop van de tijd geheel gemoderniseerd, er kwam wat kantoorruimte bij en wasgelegenheid met douches. Als je op woensdagmiddag als Bussums jongetje van tien jaar aanbelde bij de garage, verscheen een oude man in bruine stofjas in de deuropening. En als je dan beleefd vroeg om het binnenste van die grote grijze reportagewagens te mogen aanschouwen kon dat meestal wel, en dan zag je al die knopjes en schuifregelaars, laat staan al die kleine monitoren. Kortom, je kon je daar uren vermaken.

       
 
Een reportagetrein staat klaar voor vertrek

Later kwamen er steeds meer reportagetreinen in de garage staan. En vanaf 1967 ook de eerste kleuren tv-reportagetrein. Men moet bedenken dat alle reparaties aan de techniek in de zeer gevoelige reportagewagens door eigen technici werd verricht. Als de wagens laat uit het land terugkwamen werden ze allemaal gewassen door de chauffeurs. Die hadden een harde stem, zodat veel omwonenden van de garage tot diep in de nacht konden meegenieten van de schoonmaakactiviteiten aan het wagenpark.

Ook op de Botweg was een kleine garage van de NTS. April 1971 vertrokken alle wagens, in een lange colonne van ruim twee km naar hun nieuwe behuizing in Hilversum. Daarna waren er in de garage andere bedrijfsactiviteiten. De garage is nu gesloopt, en staat daar nu een nieuw appartementengebouw (Nieuw Veldheim).

Overigens heeft de NTS begin zeventiger jaren, nog drie grote garages naast Studio Eltheto gehuurd, daar hebben dik onder het stof en met alle lucht uit de banden nog vijftien jaar lang reportagewagens gestaan die waren overgedragen aan het Omroepmuseum. Midden jaren tachtig gingen zij naar de fabriek terug in West-Duitsland om weer helemaal opgefrist te worden. Door een foutje in het contract kwamen ze nooit meer terug in Nederland en bleven ze in Duitsland.