Bussums Historisch Tijdschrift 27/2 (augustus 2011) pag. 8-9

Herbestemming van schoolgebouwen

Klik hier voor de pdf van dit artikel

Onderstaande illustraties zijn aanklikbaar voor een vergroting.

In Bussum heeft een flink aantal voormalige schoolgebouwen een nieuwe bestemming gekregen. Soms is het huidige gebruik dicht bij het oorspronkelijke gebleven en komen er kinderen over de vloer. Soms werd het nieuwe gebruik heel anders: er wordt gewoond, gewerkt, er is een wijkcentrum, er kwam een bibliotheek of een activiteitencentrum. Door deze herbestemmingen konden een aantal karakteristieke gebouwen behouden blijven. Een overzicht.

De voormalige School met den Bijbel aan de Veldweg uit 1892 in 2011, hier aan de achterzijde gezien (foto Klaas Oosterom)

De school aan de Veldweg werd in 1923 gesloten toen de Paulusschool geopend werd (zie het artikel Van Bijbelschool tot Bommelburcht in dit tijdschrift). Het schoolgebouw werd een drukkerij. Nu is er een marketingbureau in gevestigd.

Kleuterschool Kindervreugd aan de Min. A.S. Talmalaan heeft vele schoolbestemmingen gehad. Nu is het de plek voor de buitenschoolse opvang De Talamander en de Halvedag-opvang De Bolderwagen, beide van de Stichting Kinderopvang Naarden Bussum Muiden Muiderberg (NBMM).

De R.K. Fröbelschool aan de Herenstraat huisvest nu het Tienercentrum, het Gastouderbureau en het Bureau Peuterspeelzalen, alle van de Stichting Kinderopvang NBMM.

Dubbele trappenhuis in voormalige Mariaschool (foto Hendrien Landeweer)

In 1904 werd de Mariaschool gebouwd aan de Krijnenweg/Mariastraat. Deze meisjesschool werd later de Maria (m)ulo en nog later Maria Mavo. De Mariaschool/Henricusschool werd in de jaren ’60 van de 20e eeuw een gemengde school en sloot zijn deuren in de jaren ’90. Toen werden er 25 appartementen in gebouwd. Een bijzonderheid, die nog steeds in het gebouw te zien is, is het trappenhuis. Het bestaat uit twee gescheiden wenteltrappen die tegen elkaar in draaien. Op de ene trap gingen de arme kinderen met klompjes in de hand naar boven. Op de andere de rijke meisjes met de schoenen aan. Zo hoefden ze niet met elkaar in contact te komen. Dit onderscheid heeft tot 1937 stand gehouden.

De Gooische Vakschool voor meisjes, Huizerweg 54, later Huishoudschool, is nu een verzamelgebouw voor twintig organisaties, clubs en bedrijfjes, waaronder Versa Welzijn, de Historische Kring Bussum en drukkerij Walden.

De St. Jozefschool, later Fatima/Jozefschool aan de Ceintuurbaan, herbergde na vertrek van de school een vestiging van de Openbare Bibliotheek en de Volksuniversiteit. Nu is het Versa Uit-Wijk met een peuterspeelzaal, vier lokalen voor ROC Gooi-en Vechtstreek, de drumband Vijos en diverse andere cursusruimtes. Aan de kant van de Dr. Schaepmanlaan zijn later gebouwen aangebouwd waaronder Scala, die in verbinding staan met het voormalige schoolgebouw.

De Koepelschool, rechts van de Koepelkerk, was school tot 1994. Nu huisvest het gebouw het Activiteitencentrum Jan Ligthart en het Afasiecentrum Flevopolder, ’t Gooi e.o.

De Prinses Juliana Bewaarschool aan de Torenlaan herbergt nu een activiteitencentrum van het Rode Kruis. Een grote steen met de oorspronkelijke naam zit nog in de gevel.

De Brandsma ULO, later Mavo aan de Huizerweg, is nu het onderkomen van Peuterspeelzaal Wiele Wiele Stap van Sherpa en Kinderdagverblijf en Buitenschoolse opvang ’t Mouwtje van de Stichting Kinderopvang NBMM.

School aan den Eng uit 1928/1929 aan de Godelindedwarsstraat. Het gymnastieklokaal van deze school en diverse huizen werden eind 1942 ernstig beschadigd omdat er een Duits vliegtuig neerstortte. Na de oorlog heette de school Prinses Marijkeschool en vanaf 1984 De Linde. De school is in de jaren ‘90 verbouwd tot appartementen. In het voormalige gymlokaal is nu een woning en atelier. Het wijkcentrum Achter de Linde is deels gevestigd in de kleuterschool van vroeger en deels in nieuwbouw.

De ‘Kostschool voor Jonge Dames’ aan de Brinklaan 144-146 (coll. HKB)

Pensionaat Mariënburg aan de Brinklaan. Generaties lang was hierin een R.K. meisjespensionaat gevestigd; de zusters woonden in het hoofdgebouw. Tijdens de bezetting zaten de Duitsers in het gebouw en werden op verschillende locaties in Bussum de kostschoolactiviteiten voortgezet. Nu is het al weer tientallen jaren een bejaardenhuis/zorgcentrum voor R.K. religieuzen.

Op 20 juli 1875 stichtte koffiemakelaar W.J. Cremers tezamen met enkele anderen een meisjeskostschool, die op 14 oktober 1875 werd geopend. De school stond aanvankelijk onder leiding van mej. Van Hulsteijn. Zij werd opgevolgd door mej. A.C.H. Roodhuyzen de Vries, die de school in 1881 het ‘Instituut Roodhuyzen’ noemde en verplaatste naar de Graaf Wichmanlaan 21 (thans Brandsma kleuterschool). Op Brinklaan 146 woonde de directrice, op Brinklaan nummer 144 was de school gevestigd. De namen van de villa’s waren Helene en Sophie. Thans heten ze Zonnewende en De Beuk en worden particulier bewoond.

Klaas Oosterom (technisch-chemicus; 1939) verwoordt en verbeeldt sinds zijn pensionering de historie van Bussum.