Excursie grafheuvels

10 juni 2022

Vrijdagmiddag 10 juni maakte een groep vrijwilligers van de Historische Kring Bussum  en andere belangstellenden een ontdekkingstocht naar de grafheuvels in het heidegebied tussen Bussum en Hilversum. Dit onder leiding van Sander Koopman van de archeologen vereniging ANW Naerdincklant.

De excursie betekende een pittige wandeling van ruim twee uur over de Bussumerheide en de Westerheide. Daarbij werden de grafheuvels bekeken, het gebied met het urnenveld en de Lange Heul, met de plaats van een verdwenen middeleeuwse boerderij, waar ook een grafheuvel heeft gelegen.

Voor wie het gemist heeft en zelf in het gebied op zoek wil gaan naar de grafheuvels: het startpunt was de Nieuwe Crailoseweg (‘t Gebed zonder end’) bij de slagboom niet ver van de Crailose Brug. Daarvandaan kan ook zonder gids een prachtig stuk heide worden betreden waar allerlei verrassingen liggen te wachten. (foto's Jack Molenaar)