Op excursie naar de Amsterdamse School

16 juli 2024

Op dinsdag 16 juli reisden een aantal vrijwilligers van de HKB naar Amsterdam, om in stadsdeel De Pijp/Rivierenbuurt onderricht te worden over de architectuur van de Amsterdamse School en de preservering van deze monumentale wijken aan het eind van de vorige eeuw.

De Amsterdamse School typeert zich in het gesloten bouwblok, met hoekaccenten, zichtlijnen, spiegelingen, vormenrijk metselwerken en graniet-, tuf- en zandsteen kunst in/aan de Openbare Ruimte.

De Pijp en de Rivierenbuurt dateren uit de jaren twintig van de twintigste eeuw, toen er ook in Bussum volop gebouwd werd, onder meer in het Brediuskwartier en het Vondelkwartier. Er viel voor ons dus veel te beleven, ook al ontbreekt in Bussum de grootschaligheid en de planmatige aanpak, die juist kenmerkend zijn voor de Amsterdamse situatie.

Gids was onze collega-vrijwilliger bij de HKB Gijs Vorstman, die niet alleen zelf in deze buurt gewoond heeft, maar ook in de jaren tachtig en negentig een zeer actief aandeel heeft gehad in de vormgeving en uitvoering van het Amsterdamse gemeentelijk beleid om deze wijken in volle (en wereldberoemde) glorie voor de toekomst te behouden.

De wandeling begon  in de Tweede van der Helststraat en eindigde bij de Wolkenkrabber en het beeld van Berlage aan het Victorieplein. Aansluitend liepen we nog  naar het Merwedeplein langs de woning waar de familie Frank (woning op nr. 37II) gewoond heeft en we besloten deze dag met een gezellig samenzijn onder het genot van een kopje koffie met wal lekkers. Een zeer geslaagde excursie.