Olympische paardensport op de Bussummerheide.

02 augustus 2024

Tijdens de Zomerspelen van 1928 werd gebruik gemaakt van de renbaan Bussum. Het was de laatste keer dat deze dienst deed. De renbaan was al in 1895 gesloten door tegenvallende inkomsten en doordat er drie kilometer verderop een nieuwe renbaan geopend was in 1893 bij Cruysbergen in Bussum. Deze baan was veel gemakkelijker te bereiken. Tijdens de Olympische Spelen in 1928 werd er toch nog één keer gebruikgemaakt van de Renbaan Bussum. Op vrijdag 10 augustus startten de ruiters voor een uithoudingsproef bij de manege aan de Jonkerweg in Hilversum. Het wegparcours leidde naar de Bussumergrindweg. De ruiters staken daar de weg over en reden door het mulle zand naar de startplaats voor de steeple-chase: een parcours van 12 hindernissen van ongeveer een meter hoog. Daarna volgde nog een wegparcours van 15 kilometer en een crosscountry van 8 kilometer. Er deden veel militairen aan mee die ondermeer gelegerd waren in Crailo en Naarden.

De Renbaan Bussum was op 28 augustus 1880 geopend.Er waren houten tribunes gebouwd op de Lange Heul en paardenstallen met een waterput achter de tribunes. Om toeschouwers vanuit andere delen van Nederland makkelijk naar de renbaan te laten komen, werd aan de net aangelegde Oosterspoorweg de Stopplaats Kraailooschenweg aangelegd, met aan de uitstapkant een perron. Het was dan nog een stuk wandelen via de Nieuwe en de Oude Crailosche Weg naar de renbaan. Maar veel mensen namen een rijtuig.

wedrennen.jpeg

De renbaan lag een halve kilometer van de Engweg, nu Randweg in Bussum. De ovale baan was twintig meter breed en 1600 meter lang. De rechte stukken hadden een lengte van 500 meter. De jury zat in vier hoge torens. Vanaf de twee houten tribunes die bovenop de heuvel van De Lange Heul waren gebouwd, kon het publiek de wedstrijd goed volgen. Maar er waren ook veel toeschouwers die hun zitplaats liever verruilden voor een staanplaats langs de baan of op het middenterrein. Wie wat wilde drinken kon terecht bij de buffetten die overal rond de baan stonden opgesteld. De paarden konden hun dorst lessen met water uit de 15 meter diepe put. Leden van de Koninklijke familie, onder wie Koning Willem III, waren diverse keren te gast op de Renbaan Bussum. In 1895 sloot de baan en gingen de paardensportliefhebbers naar twee jaar eerder geopende baan bij Cruysbergen. Maar aan de de races daar kwam in 1912 een einde, nadat een jaar tevoren op gezag van het ministerie van justitie een totalisatorverbod was ingegaan.

Koning Willem III op bezoek in 1881