Open Monumentendag 2024

15 september 2024

In en rond het documentatiecentrum van de Historische Kring Bussum aan het Stationsplein was het zondag 15 september een komen en gaan van bezoekers voor de activiteiten rond Open Monumentendag. Er was ook veel te beleven. Vanaf het Stationsplein vertrokken klassieke bussen in het spoor van de Gooise stoomtram door de gemeente Gooise Meren. Dat leverde busladingen met enthousiaste mensen op die soms nog even op de bus moesten wachten. Vaak kwamen de passagiers na afloop van de tocht nog in het documentatiecentrum napraten en naar de vele publicaties kijken die daar ter inzage lagen. Er werd veel gekocht en er meldden zich nieuwe leden aan.

buslading.jpeg bushalte.jpeg nog_een_bus.jpeg

Ook waren er veel belanstellenden voor de rondleidingen in en rond het station Naarden-Bussum, waarbij natuurlijk de raamexpositie over 150-jaar Oosterspoorweg niet werd overgeslagen. Binnen in  het documentatiecentrum reden modeltreinen rond, terwijl er oude filmpjes over het spoor werden vertoond in het kader van het OMD-thema van dit jaar: routes, netwerken en verbindingen.

rondleiding.jpeg kijken.jpeg modeltrein.jpeg fimpjes.jpeg

De Historische Kring Bussum kan met tevredenheid terugkijken op weer een geslaagd Open Monumenten-weekend, waarbij de vele aanwezige vrijwilligers hun beste beentje voorzetten, ook na hun inzet met een informatie-stand op de culturele markt tijdens het evenement Bussum Cultureel op de zaterdag.