Electriciteitscentrale Naarden gemeentelijk monument

08 oktober 2024

De elektriciteitscentrale Naarden is door het college van Gooise Meren aangewezen als gemeentelijk monument. De erfgoedvereniging Bond Heemschut had hiertoe verleden jaar om gevraagd. Het gaat alleen om de buitenkant van het gebouw- de dienstwoning en de fabriekshallen aan de Prins Willem van Oranjelaan. De centrale die dateert uit 1899 is ontworpen door architect Marius Poel, die vooral bekend werd door de aula van het crematorium Westerveld in Driehuis.

De centrale van de Hollandsche Elektriciteit Maatschappij werd op 800 meter van de vesting gebouwd tussen de kwekerijen tegen de grens met Bussum aan. De stroom werd aanvankelijk alleen gebruikt voor de openbare straatverlichting in Naarden en de leidingen waren voornamelijk bovengronds. De aanleg was kort voordat Bussum in 1912 werd geëlektrificeerd. De grote 28 meter hoge schoorsteen verdween in de loop der jaren en de centrale was later alleen nog maar een transformatorhuis voor stroomdistributie in de omgeving. Nu staat op het terrein een een onderstation van Liander.

Volgens Bond Heemschut heeft het 125-jaar oude complex een grote cultuurhistorische en architectonische waarde. Met de bouw van de centrale zette Naarden een belangrijke stap in de moderne tijd. Lees HIER meer in een artikel in het Bussums Historisch Tijdschrift

schakelbord.jpeg