27 september- Presentatie van de Van Kooten en De Bie-route

18 september 2024

Bussum krijgt een Van Kooten en De Bie-wandelroute. Die voert langs zestien plekken waar het bekende televisie-duo in het verleden opnamen heeft gemaakt. De Historische Kring Bussum en de redactie van Spiegelschrift presenteren in samenwerking met de gemeente Gooise Meren deze route op vrijdag 27 september om 16.00 uur op het Stationsplein in Bussum.

De gemeente Gooise Meren heeft de openbare aankleding van de route verzorgd, zoals informatieborden en de markering van de locaties met betontegels, die zijn voorzien van het speciale logo met QR-code. Deze code verwijst naar een webpagina met een routebeschrijving, routekaart en informatie over alle opnameplaatsen, inclusief foto’s en filmfragmenten. Ook zijn er korte historische locatieschetsen toegevoegd.

Na het overlijden van oud-Bussumer Wim de Bie, verleden jaar, ontstond het idee om het spoortunneltje tussen de Nassaulaan en de Spiegelstraat naar hem te vernoemen. Hier was hij samen met Van Kooten diverse keren te zien in hilarische tv-scenes. Er ontstond toen ook het plan voor een wandeling langs opnameplaatsen in Bussum ofwel Juinen.

Wethouder van cultuur Nico Schimmel, die het Wim de Bie-tunneltje in juni dit jaar officieel opende, neemt ook de presentatie van de Van Kooten en de Bie-route op zich. Hierbij is de originele moorkop van de firma Olsthoorn aanwezig. Die stond vroeger op de stoep op de Brinklaan toen de banketbakker daar een winkel had. De moorkop werd beroemd toen Van Kooten en De Bie deze gebruikten in hun rol van oudere jongeren Koos Koets en Robbie Kerkhof.

Op de zestien locaties van de route traden destijds ook vele andere bekende types aan, zoals zwerver Dirk, oud-leraar Duits O. den Beste, de Vieze Man, de Turkse meneer Pamuk en kluizenaar Walter de Rochebrune.

De Historische Kring Bussum biedt daags na de presentatie, zaterdag 28 september, de mogelijkheid deze route onder leiding van een gids te lopen. Wie dat wil kan vanaf het Stationsplein meewandelen vanaf 11.00 uur of 15.00 uur. Graag aanmelden via Excursies (historischekringbussum.nl)

De route is nu al te bekijken via de QR-code of de link: Van Kooten en De Bie route (historischekringbussum.nl)

Wie niet de leuke presentatie aan zich voorbij wil laten gaan wordt hoe dan ook aangeraden om zijn mobieltje mee te nemen. We hopen op vrijdag 27 september zo veel mogelijk Van Kooten en de Bie-fans te verwelkomen.!

Ook als u niet mobiel (genoeg) bent kunt u via de website de hele route volgen. Zo kunt u de wandeling (of fietstocht) virtueel maken vanuit een luie stoel.